Thursday, March 31, 2011

Hati orang or Hati Sendiri




Ehm... antara hati orang lain or hati sendiri yg nk jaga....kalu dtanya pda sesetengah org maybe akn kate better jge hati org lain n thats mean u must put out ur heart...ohhh xkn xkn xkn......

Saturday, March 26, 2011

Rela ke korang??

Rela x???jwb dulu huhuhu....
ehm kalu p jln2 kt shopping kompleks kn msti kita akn tgk satu senario nie..ape agaknye???
ha meh cnie ain bgthu,nipun dpt idea dri member pastu pkir2 mcm pnas je isu nie..ha korang biase x tgk psangan couple p shopping kompleks??msti biase pny,normal situation right....ha korang tgk x gelagat dieorg??(bkn suh jd pnyibuk la tp tgk dri segi gelagat dieorg je..) org laki kn kalu ikut pmpuan p shopping kn msti kena bwk brang or tolak troli...si pmpuan msti cbuk mmilih je kn..........

Supermoon



SUBHANALLAH ~ Indahnye Ciptaan-Nya.Maha suci Kebesaran-Nya...

Pada hari Sabtu yang lepas, umat manusia seluruh dunia dapat melihat Supermoon di tempat masing-masing. Apa itu Supermoon? Supermoon kali terakhir telah berlaku 18 tahun yang lepas, di mana bulan dapat dilihat lebih besar dari saiz biasa kerana ia berada pada jarak yang lebih dekat dengan bumi.
Tapi di Malaysia, walaupun saiznya besar tapi tetap kecil dibandingkan dengan negara-negara lain. Lagi gambar-gambar Supermoon diseluruh dunia after the jump.

Friday, March 25, 2011

Telur Tiruan!!!

Telur goreng, telur rebus, atau apa sahaja jenis masakan berasaskan telur merupakan menu ringkas kegemaran ramai. Tapi berhati hati lah ketika membeli telur terutamanya yang diimport dariChina. Sebab telur telur ni dibuat di dalam makmal menggunakan bahan kimia.......

Thursday, March 24, 2011

Adakah awak betul2 nampak saya???



Tue la pmulaan entry nie.."adakah awak nampak saya?"(bkn ain ei...) kadang2 pernah org mngeluh bcinta bagai nak rak tp still xknl hati budi msing2..bla akn knal agaknye??????

Tuesday, March 22, 2011

Aku berDOSA tapi aku berJAYA


Assalamualaikum....
Ha entry ain kali nie btajuk aku berdosa tapi aku berjaya...ha macam mane tue???pelik bukan???
Meh cnie ain terangkan...
Kita tahu kn bahawa ilmu itu cahaya,dan xkn msuk lam mana2 hti yg gelap..Tetapi kita lihat kwn kita yg bjudi,mnum arak bole plk bjaya kn sdangkn kta nie msih tkial2 walaupn dh bnyk kali b'usaha...pelik x??Kita jgk tahu siapa yg bbuat baik akan dpermudahkn oleh Allah jln khidupannya ttpi kita tgk kwn kita yg xsolat still bole bjaya,bisnes lancar je tp kita pny bnyk cbran dan dugaan..ISLAM agama yg benar tp kita sering lihat org2 yg bkan islam lbh bjaya dan org2 islam ttindas dlm khidupan smpit lg derita..
Ain ttanya sndri "knapa mcm tue?skang nie yg manakah bnar??????

Saturday, March 19, 2011

Haish!!! cpt tol rse mrah..

Haish!!! cepat tol rse marah......xbole jd nie..kna bpikiran positif , kna sbr kn kn kn...

Satu perasaan yg biasa di alami oleh semua org iaitu marah..knape ain ckp camtue?? (sbnarnye kn nie kes ain bru je marah kt sorang mamat nie)nk tau x knape??xnk tau pn xpe,tp ain nk citer jgk ...hikhikhik...

Sebenarnye ain dh lme xmrah2 org nie a.k.a nk berubah la tp pada mlm tue btul2 mnguji ksabaran ain nie..xtau la nape cpt tol marah mse tue...citer die mcm nie,mlm tue ain p teman kwn beli burger kt gerai sorang mamat nie (teman je ek,ain xbli tau)..ok dh smpi kt gerai tue tuan die xde (k mase tue xpe la maybe tuan die p mane2 la kowt),then pas tgu lam 2 mnit tuan burger tue pn dtg la kn,die xde la tny nk ape (or maybe ain yg xperasan kowt die ad tny hikhikhik) pastu kwn ain terus pesan burger kt die,then ain nmpk die cau dri tmpt tue p duduk kt kedai mkn dpan gerai die..( k xpe mse tue ain pkir maybe die nk pnaskn kuali dulu la kowt)..

Kmi bdiri kt dpan gerai die tue bole than lme jgk la..smpi la ain perasan ade abg tue tgk kmi nie pelik je..(tpikir jgk,nape die tgk ain pelik je kn)pastu ain kate xpe la lantak la nk tgk pn..then ain tpandang kt kuali mamat burger nie dh berasap tp tuan die buat xtau je..lam hti kate xkn lame btul nk pnaskn kuali..ain tgk kt mamat burger tue,die pndang kmi pastu buat mcm xde ape2 je...ain mase tue dh pnas la coz bdiri mcm org xbrape nk btul (ape ingat model tiang lampu ke??)

Sampai la ade sorang hamba Allah yg baik nie maybe kesian kowt pastu die pnggilkn mamat burger tue kate kmi nk bli burger (haish msuk akal ke x??dh lme tpacak kt gerai nie bole kate baru nk bli burger).pastu mamat burger nie dtg la,bru die tny nk ape tue pn lam nada kasar..(ha mse tue la ain nk mletup,bole plk die tny blik kte)..then ain pn yg pnas nie mkin pnas terus bsuara "hai dri tadi kmi tpacak kt cnie bru nk tnya ke nk ape???"pastu die jwb " habis ko xbgthu nk ape,aku blah r" (ha berdesing telinga nie dgr ayt die..rse nk cangkul je kepale die) nk je lwan blik ckp die tp kwn ain halang ain dah la...bgusnye kwn ain nie ckp baik2 ngan die,ulang blik ape die nk td...ain mse tue mmg dh xpndang dh muka die coz rsenye kalu pndang rse nk hantuk kpale die ngan kuali burger die je...die buat burger pn mcm xpuas ati je,bling2 je daging tue...lg la skit mate ain tgk...pastu ble dh siap,die bg burger xpndang muka kwn ain tp kwn ain nie pnya la baik siap ucap terima kasih lagi....(dalam hati tekad xnk p dh kt gerai...)

Ain pantang btul la ble tgk org mcm nie...cuba pkir la kn,mcm nie ke gayanya nk buat pniagaan??xjge ati plnggan lngsung..k kalu btul la die xdgr ap yg kwn ain ckp kn , atleast tny la blik nk ape jgn la blah mcm tue..xde la org marah2...dh ilang kesopanan ain mse tue hikhikhik...

k la smpi cnie je la nk tulis...sbenarnye msa tulis entry nie dh xmrah dh kt mamat tue...tpikir plk tntng prngai yg xelok nie,suke marah2 tp kejap je pastu leh sjuk blik..huhuhu..

Tentang Perempuan..




Dari segi seni,perempuan memiliki keindahan
Sehingga banyak lelaki yang terpikat oleh keindahan itu
Akan tetapi.....
Perempuan bukan dijadikan di atas kepala
Untuk disanjung-sanjung dan dipuja-puja

Perempuan juga bukan dijadikan di bawah kaki
Untuk dipijak pijak sebagai alas kaki
Tetapi perempuan dijadikan

Dari tulang rusuk kiri laki-laki
Dengan tujuan
Dekat dengan hati untuk di sayangi
Dekat dengan tangan untuk di lindungi
Akal perempuan itu setipis rambutnya
Selalu mengikuti perasaan ketika berbicara
Hati perempuan itu serapuh kaca
Mudah tersentuh oleh kata-kata
Nafsu perempuan itu setinggi gunung
Hanya keimanan yang mampu menghalangnya


p/s : pause kn lagu yg d mainkn kt ain blog dulu sblum dgr lgu nie...tkut korang keliru plk.. :-)

Friday, March 18, 2011

Ramai tak sedar jarang bertanya khabar kepada orang tua di kampung dikira MENDERHAKA

Ain petik kisah nie dari Mufti Perlis...

Assalamualaikum..

RAMAI anak yang tidak mengaku apabila dituduh menderhaka kepada ibu bapa. Namun, siapa yang dapat menafikan kebenaran ayat Allah dan hadis Rasulullah SAW yang menyimpulkan bahawa termasuk dosa besar yang kedua selepas syirik ialah apabila seseorang melupakan tanggungjawab menjaga kedua orang tua.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya, apabila salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu." – (Surah Al-Isra' ayat 23)

Rasulullah SAW lebih jelas menegaskan mengenai dosa besar ini di dalam sabdanya yang bermaksud: Mahukah kamu aku khabarkan tentang dosa besar? Kami (sahabat menjawab: Ya, tentu wahai Rasulullah. Beliau bersabda: Ada tiga, iaitu menyekutukan Allah, derhaka kepada kedua ibu bapa dan ucapan dusta dan kesaksian dusta, Baginda mengulanginya berkali-kali sehingga kami berkata mudah-mudahan baginda diam." – (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari)

Semua anak mengaku mereka sudah memenuhi hak kedua ibu bapanya walaupun hati tak merindu, jauh sekali khuatir, sedih dan pilu mengenang keuzuran kedua orang, pemegang kunci syurga mereka di akhirat nanti. Bahkan anak dunia itu seolah-olah tidak mahukan akhirat.

Lantas mereka lalai dan lupa akibat mengejar cita-cita dunia sehingga tak tersisa sedikit pun ruang untuk ayah dan ibu di dalam hati. Hati yang sentiasa sibuk, memberi kesan pada wajah mereka yang kian suram apabila berdepan dengan ayah dan ibu. Mereka lebih rela menjadi tanda-tanda dekatnya kiamat dengan berlaku derhaka daripada harus menanggung beban hidup bersama orang tua.

Pelbagai alasan dicipta untuk menghalalkan keuzuran mereka daripada menjaga ibu bapa, tetapi di sudut hati nurani anak-anak manusia siapakah kiranya yang boleh melepaskan diri daripada kenangan kasih sayang ibu bapa ketika kecilnya.

Mereka juga berselindung di sebalik amal salih yang lain, sebahagiannya ahli tahajjud, setia membaca al-Quran, ahli masjid, istiqamah mengerjakan haji dan umrah, ahli sedekah dan puasa. Tetapi, mereka membuat hati ibu bapa menangis, jiwa mereka terdera dan impian hari tua yang indah bagi mereka hancur berkecai.

Padahal
keutamaan berkhidmat kepada orang tua melebihi pahala jihad fisabilillah seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas'ud beliau berkata: "Saya bertanya kepada Nabi SAW. "Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah SWT? Baginda bersabda: Solat pada waktunya, saya bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berbuat baik kepada kedua orang tua. Saya bertanya: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berjihad di jalan Allah." – (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ironinya mereka mengejar pahala ibadat sunat tetapi yang wajib ditinggalkan. Kewajipan berkhidmat kepada ibu bapa mereka dianggap bukan ibadat melainkan hanya adat kehidupan manusia. Maka jika mereka lalai mengingati kedua-duanya, tidak ada kekesalan di dalam hati, tidak rasa berdosa dan bermaksiat kepada Allah SWT.

Sungguh penyelewengan yang tidak disedari, melainkan apabila keduanya kembali ke rahmatullah. Lalu anak-anak itu secara tabienya menjadi ibu dan bapa generasi baru. Dia merasai sakit menjaga dan mendidik anak seperti ibu bapa dulu. Akhirnya dia sedar betapa seksa diderhaka dan dibuang bagaikan al-Quran usang.

Bukan hanya ibu bapa yang terguris hati, Rasulullah SAW pun pernah menitiskan air mata mendengar pengaduan seorang lelaki tua mengenai anaknya yang menderhaka. "Wahai Rasulullah, anakku telah aku didik tetapi setelah dewasa dia menzalimiku. Lelaki itu kemudian menyatakan kesedihannya dengan untaian syair yang memilukan:

"Ketika engkau masih kecil, tangan ini yang memberimu makan.

"Engkau minum juga aku yang tuangkan. Apabila dirimu sakit, aku berjaga semalaman.

"Kerana sakitmu itu aku mengeluh kerisauan. Tetapi, di saat engkau dewasa dan mencapai tujuan.

"Kulihat pada dirimu apa yang tak ku harapkan. Kau balas aku dengan kekasaran.

"Seakan-akan nikmat dan anugerah engkau yang berikan."


Mendengar bait-bait syair lelaki tua itu, berlinanganlah air mata Rasulullah SAW seraya bersabda yang bermaksud: Kamu dan hartamu milik ayahmu." – (Ditakhrij oleh Ibnu Majah 2357, Imam Ahmad dalam al-Musnad 6883, Ibnu Hibban dalam sahihnya 409, 4182. Al-Baihaqi dalam al-Sunan 16054)

Pelbagai takrifan diberi ulama mengenai tanda-tanda derhaka kepada orang tua seperti
memutuskan hubungan dengan tidak mahu menziarahi mereka, tidak memberi nafkah, tidak memenuhi hak-hak mereka dan tidak mentaati mereka pada hal yang bukan bermaksiat kepada Allah SWT.

Sesungguhnya kasih sayang yang paling ikhlas tanpa syarat hanyalah kasih sayang ibu bapa. Anak yang salih dituntut untuk membalas jasa mereka dengan adab dan akhlak yang baik. Kadang-kadang seulas senyuman dan kata-kata yang lembut lebih berharga daripada wang ringgit serta barangan berharga.

Namun tidak dinafi juga kepentingan hadiah sebagai pengikat jiwa. Sikap mementingkan diri sehingga membiarkan ibu bapa hidup susah di sebalik kemewahan seorang anak sememangnya menunjukkan sifat tidak mengenang budi. Jika boleh dihitung berapa juta ringgit yang mesti dibayar, sudah tentu jasa ibu bapa tak akan terbayar dengan sebarang jenis mata wang pun di dunia ini.


Tuesday, March 15, 2011

Dimandi Air Longkang


Artikel yg ain tnjuk nie bkn bertujuan utk mngaibkan si pelaku tetapi utk djadikan iktibar dan pngajaran pada kita semua..

Cerita nie bkan yg terkini pny namun ada baiknya jika ain postkn kat entry ain nie utk tatapan korang semua agar mnjadi pngajaran kepada kita (berape kali nk sebut daaa huhuhu). Menurut sumber artikel ini, seorang pelajar sekolah menengah dan pasangannya yang masih bersekolah rendah ditangkap khalwat di tandas sebuah sekolah di Panton Labu, Aceh Utara.

Menurut sumber berita, kedua-duanya dikatakan sering melakukan hubungan kelamin sehinggalah berjaya ditangkap oleh penduduk. Selepas ditangkap, pelajar lelaki itu bersedia untuk bernikah dengan pasangannya sebagai salah satu cara untuk menyelesaikan masalah itu.

Namun, sebelum itu, penduduk Desa Meunasah Manyang, Kecamatan Ingin Jaya, Aceh Besar telah memandikan pasangan itu dengan AIR LONGKANG. Selesai dimandikan, kedua-duanya telah diarak ke kawasan sekolah ke Desa Meunasah Kota Pantonlabu.

Tidak dinyatakan secara jelas sama ada remaja ini dikahwinkan atau dilaporkan kepada pihak berkuasa.

P/s: Kalau di Malaysia, orang kampung buat begini, ain jamin, pertama: mereka akan diserang oleh kaum kerabat pasangan yang ditangkap khalwat itu, kedua: mungkin ada menteri dan NGO akan membidas tindakan itu, anda mungkin dapat meneka NGO dan menteri itu, ketiga: tidak mustahil orang yang memandikan pasangan itu akan dikenakan tindakan undang-undang. Jangan pelik! Ain berkata demikian kerana banyak ibu bapa menyerang cikgu di sekolah walaupun mereka mengetahui bahawa anak mereka berkelakuan macam jin!!!!

Monday, March 14, 2011

Mengantuk - Menguap senjata syaitan...

Menguap kena tutup mulut kalu x jd mcm hippo nie...silap2 korang boleh kena barah rahang (ade ke??) coz luas sgt bukaan mulut..bole ttanggal smue skru gamatnye...ish2 xsenonoh btol hippo nie...hikhikhik..

Artikel nie sekadar perkongsian yg ain dapatkan daripada member2 kt opis ain...


Salah satu perkara yang sering mengganggu kerjaya kita adalah “MENGANTUK”.. Menguap merupakan ciri2 orang yang mengantuk. Sebenarnya ia merupakan gangguan syaitan yang menginginkan kita lalai dengan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita. Maka di sini ingin saya kongsikan tips dari Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam untuk menangani gangguan syaitan ketika “MENGANTUK” yang menyerang melalui senjatanya “MENGUAP”.

HADIS TENTANG MENGUAP :

الْعُطَاسُ مِنَ اللّهِ , وَالتَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ , فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ يَدَهُ عَلَى فُيْهِ , وَإِذَا قَالَ : آهْ , آهْ , فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَضْحَكُ مِنْ جَوْقِهِ . وَإِنَّ اللّهَ عز جل يُحِبُّ الْعُطَاسَ , وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ .

"Bersin itu dari Allah dan menguap itu dari syaitan. Jika salah seorang kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika ia mengatakan `aaah..' , maka syaitan tertawa di dalam perutnya. Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap." (Hadis riwayat. At-Tirmidzi )


FAEDAH DARI HADIS:

1. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memberitahu kita bahawa menguap berasal dari syaitan gangguan Syaitan.

2. Oleh itu, apabila kita menguap atau terasa hendak menguap :

a. Berusaha menahannya sedaya upaya.

Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam :

"Apabila salah seorang dari kalian menguap dalam solatnya, hendaklah ia berusaha menahan menguapnya sedaya mampu kerana ia boleh menyebabkan syaitan masuk." (Hadis riwayat. Muslim)

b. hendaklah kita menutup mulut (samada dengan tangan kiri atau kanan, depan atau belakang, kerana Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam tidak menetapkan mana2 bahagian),

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka) .” (Hadis Riwayat Muslim)

c. Elak dari mengeluarkan bunyi ketika menguap. Seperti “Haaaaaah” Kerana apabila seseorang itu menguap sambil mengeluarkan bunyi, maka Syaitan akan ketawa. (mungkin sebab tulah ada orang terdengar hantu2 ketawa di banggunan baru ijn :-).

d. Elakkan juga mengangkat suara ketika menguap.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

Menguap adalah dari Syaitan. Maka apabila seseorang dari kalian menguap, tahanlah (dari menguap) dengan sedaya upaya mungkin kerana sesungguhnya apabila seseorang itu menguap sambil berbunyi “Haaa” maka Syaitan akan mentertawakannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Maka, apabila anda bebas dari gangguan syaitan, anda pasti dapat melaksanakan tanggungjawab anda dengan cemerlang….InsyaAlla h.

Allahu a'lam.


" Wahai Tuhanku, aku tak layak ke SyurgaMu, namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu, ampunkan dosaku, terimalah taubatku, sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa² ku. Amin Ya Rabbal'alamin "
Kata ustaz : "kita ini semuanya sama,tiada beza muda ataupun tua,jangan menyombong atau takbur sesama manusia,sekalipun kita berpangkat atau berilmu-kerana di sisi ALLAH SWT kita semuanya sama

cuma yang membezakan kita hanyalah AMAL dan TAQWA"

luahan hati - apik


Saturday, March 12, 2011

memang khilafku-apit



Sedap lagu nie...ain pn minat jgk la...biasanye pyh jgk la ain nk mnat lgu mcm nie tp yg nie mcm bole than je...korang pn bole layan lagu nie tp jgn mlebih2 plk..cukup la skadar hiburan smntara je,kalu lbh2 kn lalai plk korang lam dunia sndri....

Maaf la tpakse ad gngguan ngan lagu siti...ain pn xdpt nk stopkn so korang dgr je la ye...huhuhu

Belajar menerima pandangan orang..



Asslamualaikum...
Sedapkn tgk gmbr makanan yg ain pamerkn nie kn..xdnafikan msti ada dkalangan korang yg pndai memasak dan ada jgk yg kurang pndai mmasak...xpe xpndai,kte bole blajar..Kalu yg dh pndai memasak msti nk cuba msakan org lain jgk kn...

Bila mlihat cara org lain mmasak msti kita akn pelikkn...jenis masakan yg dieorg nk masak same je dgn yg kita pny tapi cara n bahan2 dieorg guna msti xsame kn...msti pada masa tue korang mcm nk tgur je bahan yg dieorg guna dalam msakan alasannya xsama ngan korang pny.....

Ha yg tue sbenarnya salah...kita xbole mudah sgt nk mpertikaikan cara org lain msak..mana tahu masakan die lg sedap dari yang kita buat..Dan kita juga xboleh sesuka suki ati je nak mngajar dieorang apa yg perlu letak dulu or apa yg perlu dletakkan kmudian.. melainkan dieorng yg mntk pndangan kita baru la kita bgthu....(kalu x korang patut diam je)..lagi satu, jangan skali2 sebut mcm nie " saya rasa msakan awk sepatutnye letak nie la,sepatutnye tmbah nie la,sepatutnye buat mcm nie la ,sepatut dan sepatut dan sepatut teeeeettttttt fuh letihhh..."huhuhu ...
ha jgn buat mcm tue,nnt org tue trase ati or pling dahsyat mngkin rse pnas ati coz kita mmandai je komen die pnya msakan..(dh dpt dosa free masa tue)
X dinafikan resepi masakan kita pny tulen dri mak kita n bole kate sedap la tp die jgk msti resepi msakan tue dtg dari mak die jgk so kita xbole sewenang2nye kate msakan die salah...So kita seharusnye belajar menerima cara orang lain a.k.a mnerima pandangan org lain..xrugi kita belajar bahkan makin btambah ilmu kita...mungkin kita bole mperbaiki mutu masakan kita...so boleh la msak utk org tsayang oooopppppsss!!!! teeeeeettttt....
Renung2kn selamat beramal....


** Belajarla menerima pndangan org lain agak kelak org lain akn senang dgn kamu.. :-)

Friday, March 11, 2011

Teringat Balik...


Teringat balik???ehm ape ye yg ain cbe smpaikn??ntah2 ape2 la ain nie tjuk lngsung xmnarik..
xde pe cuma ain teringat blik masa mula2 ain nk dtg keje kt perodua nie...bila ingat blik mcm xbetul je...nk tau ke??korang msti bosan pny bla bce nnt kan kan kan (dah tau msih nk tulis lg kan huhuhu)

nak bce lg ke??haish risau nnt kata ain syok sndri plk (mmg pn sbnarnye wawawa..)
xpe2 ain smbung blik ye,mse mula dtg ke Rawang,Selangor nie pnya la suka sgt2 coz pkir dpt keje kt luar dri tmpt sndri...nk cri pngalaman la konon tp dlm 1 masa ssh ati nk tnggalkn mk n ayh...yela msa bljr dulu dh tnggalkn dieorg tp bla keje still lg tingglkn dieorg (haish ap nk jd la ngan ain nie)..puas jgk la nk pujuk mak utk dtg ke cnie,mcm2 djanjikn tp still xdpt nk tunaikn (jgn tiru mcm ain tau,xbaik hehehe..) ap yg ain jnjikn???biar la rahsia (mcm lgu Datuk Siti la plk huhu)..Ayah??? ayah ain ok je , jawapan yg pling tenang, pling tkesan,paling mnusuk, paling dan paling dan paling la ain respect smpi skarang ialah " Bak ikut je ape kputusan ain,mana yg penting bg ain itu la yg penting bg bak, mana yg tbaik utk ain, itula jgk tbaik dri bak"(aduh rse nk nangis plk mse tue) tp ain ego,ego pda dri sndri xnk nangis dpan org tsayang...

Pada mk ain tnya lg kputusannya, walaupn ayh dh benarkn tp kptusan mk tetap jgk ain nk dgr...so nak tau ap kputusannya??
" kalu ikut hati mak mmg xnk bg ain dk jauh dh..cukupla msa blajar dulu tp kalu ain nk prg jgk mak xhalang....Tp dgn satu syarat ( jeng2 ) kalau nnt dpt keje kt trganu ain msti blik keje cnie".....so oleh kerana nk sgt dtg ke cnie ain dh jnji ngan mak kalu dpt keje kt trgnu yg ok ngan ain, ain akn blik kg (dieorg dh isikn pn form utk keje kt trganu huhu)...

ain dulu mse nk p keje mula2 dulu abg yg hntarkn.....dri Perak kmi dtg terus ke Slngor..Jauh tue penat n skit satu bdan dk 2 jam lbh lam keta (eh betul ke 2 jam,ehm btul kowt...)huhuhu
sampai pn pling lmbt nsb baik xdreject n dhalau coz lwat 1/2 jam...
Ain rse sbb tue kowt ain dpt keje nie coz bos tharu kowt tgk ain dtg dri jauh2 smata2 nk intrview pastu xsure plk tue dpt ke x....Alhamdulillah ain dpt keje nie..

Ain smbung blik citer td ye..So ain pn prg la keje kt cnie....1st time dtg keje terus tkena kjutan budaya...mna xnya dulu bljr smue kwn2 sebaya ngan kte kan2,tp ble keje smue kwn xbrape nk sbaya a.k.a lbh tua la dri ain(bnyk kowt tuanya dri ain dh bole pnggil abg long or kak long or makcik or pakcik or ape2 la lg yg slayak n swaktu dgnnye gelaran tue)...

Masa dk kt opis tue smue org pndang ain mcm ain nie xde idung je,pelik sgt kowt gamaknye...ad yg tsengih2,aduh mse tue ain cover je muka konon buat slumber tp lam ati aduh rimas,bosan,gelabah dan mcm la lg smpi rse lmbtnye mse blalu....Tp skang nie ain dh tau knape dulu dieorg slalu tgk pelik je kt ain rupe2nye dieorg xpcaye btul ke ain nie yg bdk bru nk msk tue coz lam gmbr nmpk mcm bsar,tnggi tp bla jumpe rendah je orangnye,kecik plk tue....hampeh tol dieorg nie hikhikhik....rupe2nye dieorg dh kaji gmbr ain sblum ain msk lg cume ain je yg xtau...

Lor korang bce lg ke??xbosan ke??sebenanrne ain nk stop dh,xlarat nk citer dh coz skit jari mnaip pnjang sgt huhuhu..ain gntung kt cnie dulu la ye....nnt ad mse ain smbg lg (kalau rajin la wawawa)...k daaaaa....

Thursday, March 10, 2011

Keegoaan Kamooo....

Ego... ego... ego...kamooo mmg ego!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tak dnafikan mane2 org pn mpunyai ego msing2 baik llaki or pmpuan smue sme je...
Yg membezaknnya hnya la stakat mana ktinggian ego kamoo itu..kena pada tmpat x ego korang tue..kalu xkena pda tmpat pndai2 la korang talakan a.k.a tujukan pada sasaran yg btul ego korang tue..

Nk tnya bole??kalu xbole pn ain nk tnya jgk xkira la mcm mane pn huhuhu..ape korang akan buat bila bdepan ngan org yg tinggi egonya??nk buat xtau je ke or buat smthing utk jatuhkn ego die..

kalu ain kn,ain tgk dulu sejauh mana ego die tue nk prgi...kalu ain dpt patahkn ego die tue ain akn cube buat tp kalu ego die tue tsgat la tggi smpi ain yg rendah nie pn kalu naik kerusi pn xdpt nk patahkn ain akn buat xtau je..jwpan ain snang je...argghh lantak la ko,ak dh cube tgur ko,ak dh cube bbaik ngan ko tp ko still keras mcm tue so go on je xpyh la jtuhkn ego yg ko agung2kn sgt tue...terus la mcm tue moga bahagia....senangkn...

Korang msti pkir teruknye cara nie kn...tp pkir scra logik la kn,org lain pn ad ego jgk tp xde la smpi nk terus keras mcm tue smpi xnk lngsung blembut...ssh sgt ke nk lembut hti tue...mdatangkn kerugian ke??maruah jatuh ke??

Tolong la bpikiran mtang ckit (xplu bnyk ckit pn jd la), xkemana ego yg korang agungkn tue xbwk faedah pn malah mnguntungkn pn jauh skali...ape ingat ade org akn byr ke kalu korang tnjuk ego tnggi??kalu skuter ego lain la ade jgk org nk bli...cantik lg....arrgghh melalut plk...

ain pernah jupe ngan sorang hamba Allah nie,pnya la mrajuk ati smpi prnah kate xpe la pas nie ak xkn gnggu dh korang,xkn tgur dh korang,xkn dtg dh ke tmpat korang dan dan dan lg......letih dh mnulis bnyk dan nie..huhuhu..pastu kn ain nie xambik port la kn ape yg die kte coz ingat die nie bgurau je kowt...tp tnyata n tlaksana sdh ape yg die ktekn dgn tkotanya lafaz2nye (wah bmadah ckit huhuu) die mmg xtgur,xgnggu,xdtg n x ape2 la lg kt ain...

Aduh mse tue jenuh gak pkir nk wat cmner nie,ak wat slh ke td(tbe2 je bru tringat) tp rsenye xde pn...tp kn ain xde la buat xtau kt die nie...tgur la jgk die tp yg hampeh ye die buat xtau je...xpe mse tue sbar je..esok tue try lg tgur die tp die mcm bese buat muka toya je mcm unta ngah blur je gayanye...tpkn ksabaran ain ad hadnye...dh msk smpi 3 ari tgur xsmbut,dh mcm ain nie bcakap ngan tiang je gayanye..so dgn tndakan drastik lg dramatik trus ain ambik kputusan buat xtau je kt die ape nk jd, jd la...
Pastukn bila time ain bgurau ngan org lain,ain nmpk la muka die mcm nk join je tp ble ain tpandang muka die terus die buat muka unta blur die blik huhuhu...lam ati ain katekn ek eleh die nie nk join,join je la xpyh la buat muka seposen tue mcm org heran sgt..tp mngkin die pkir kate2 die blik yg die xnk tgur,gnggu,ckp n whatever la myebabkn die terus dlm keegoaan die...

xpe la yg ruginye org tue,kite nie xkn rugi ape2 pn...yg bahagia kite tp die still dhantui ego die tue....So sbgai cnclusionnye korang jgn la mletakkan tnggi sgt ego korang tue coz xkemana pn smue tue....xsalah kalu ad ego tp btempat la ye...kalu xtau nk smpan kt mane ego korang tue,letak je lam peti ais senang hikhikhik...daaaaa....

Tuesday, March 8, 2011

Perasaan Anda

Bila tgk pada tajuk mst korang kate aduh jiwangnye minah nie...kan kan kan...
hikhikhik...xde la jiwang,sbnarnye ain nk tny korang (utk pompuan je eii) ape perasaan korang bile ade org berani pegang korang...(xplu pegang penuh,cukup skadar mcuit bahu korang dah tue die bole gelak plk..) aduh skit ati x??
berani2 aja die megang kamoo ya..kurang ajar namanya tue kn...aduh bikin panas ati nie..(eh silap loghat la plk)perasan.....

xde la yg ain mksudkn nie adlh bila mana org laki yg bkn muhrim kite brani2 pegang kite.. kononye dgn niat nk bgurau..(agak2 la nk bgurau..) gurau ngan mulut dh la jgn smpi tangan naik skali...amboi bila mse bg permission bole gurau smbil pegang2...tahu x anda wahai kaum adam bole jatuh saham kmi nie tau bila korang pegang nie.....
panas btol hti ain bila tgk org lelaki yg xpndai nk hormat org pmpuan nie.Nak sentuh ikot slumber badak die je...rse2 ain badak lebih sopan dari die..(cume badak air la kowt kurang sopan coz bila menguap xtutup mulut kan kan kan..)wawawa...

Korang wahai kaum adam,nie ain nk tny ckit...mesti korang xnk bla ade org dh pegang bkl isteri korang kn so korang jgn la pndai2 mulaknnye plk..ape ingat org pmpuan nie mainan ke?bila nak ambik pastu dh bosan cmpk je...konon nk cri istri yg alim2,solehah,tutup aurat lg... please la!!!!!
jgn mimpi la nk dpt yg sempurna tue..ingat jnji Allah,lelaki yg baik akn mndapt pmpuan yg baik dan lelaki yg sebaliknye akn mndapat pmpuan yg sbaliknye...so adilkan...

So entry kali nie xde la nk push org laki or smack-down korang..Just nk luah je ape yg ain rse...tp kalu ad sape2 yg terasa seperti ank pnah tpacak ats dahi nsb la...huhuhu....xde niat pn nk skitkn ati korang (tpkn atleast ain bg jln slmt utk korang cre nk mlyan pmpuan dgn lbh sopan kn..) so xde marah2 kn....cool sudah...buat mcm biase,xde ape2 blaku....hikhikhik..daaaaa...

Monday, March 7, 2011

Bingkisan Cinta















Cinta itu menyakitkan tapi cinta juga membahagiakan.Kalau yang mencantikkan lukisan adalah warna,maka yang mengindahkan kehidupan adalah cinta.

Mengenali cinta itu satu anugerah yang tidak ternilai...Anugerah kurniaaNYA tiada bandingan
Hargailah ia selagi ia masih lg bermakna untuk dirimu...
Jangan biarkan ia membawamu ke lembah kejatuhan..
Tetapi jadikanlah ia sebagai panduan jalan untuk mu melangkah ke jalan yang di redhai..

Bercinta la selagi tidak malampaui batas dan ingatla wahai sahabatku dahului cinta padaNYA kerna cinta padaNYA yang membawa kepada kebahagiaan...

Coretanku khas untukmu
ain

Saturday, March 5, 2011

Resepi Puding Karamel & Cocktail Berkuah









Bahan-bahan ( saiz:16 cm )

* 400cc(400ml) susu segar/susu cair
* 5 sudu besar gula halus
* 3 biji telur- pada suhu bilik
* 2 biji telur kuning-pada suhu bilik
* 2-3 titik esen vanila
* [ KARaMEL ]
* 5 sudu besar gula
* 2 sudu besar air

Cara-cara

1. Sediakan karamel: Masukkan gula ke dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak di atas api sederhana. Bila nampak sedikit perang, masukkan 1 sudu lagi air. Masaklah sehingga perang. Tuang ke dalam loyang. Ketepikan.

2. Masukkan telur dan kuning telur ke dalam mangkuk. Sambil dikacau masukkan gula sedikit demi sedikit. Kacau dengan perlahan sehingga sebati. Jangan biarkan berbuih.

3. Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60 degree. Jangan sampai mendidih.

4. Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sikit demi sedikit susu ke dalam telur tadi. Kacau sehingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.

5. Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit

6. Atau boleh juga dibakar di dalam oven. Tapi perlulah diletakkkan air suam ke dalam dulang pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150 degree.

7. Bila dah masak. Jangan buka aluminium foil. Biarkan 5 minit. Kemudian bolehlah dibuka.

8. Bila sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais














* BAHAN UTK PUDING Cocktail
* 1 tin fruit cocktail (tak kira apa jenama)
* 1 gelas tepung bird castard
* 6 gelas air (guna air dr fruit cocktail + air biasa)
* 6 sudu makan gula
* 6 sudu makan susu pekat
* BAHAN UTK KUAH
* 1 tin susu cair
* 1/2 gelas gula
* 1 biji telur
* 1 helai daun pandan (@ 1 sudu teh pandan paste)

Cara-cara

1. UTK PUDING

2. Masukkan tepung castard, air, susu pekat & gula ke dlm satu bekas. Kacau sehingga tepung & gula larut. Jgn biar berketul.

3. Lepas itu tapis & masukkan ke dlm kuali. Gunakan api yg sgt kecil, takut nanti hangus di bawah.

4. Kacau jgn berhenti. Bila hampir separuh masak, masukkan fruit cocktail yg telah ditoskan airnya.

5. Gaul lg hingga pekat & berkilat. Kemudian angkat, masukkan ke dalam bekas & sejukkan.

6. Bila dah sejuk, masukkan ke dalam peti ais sehingga keras.




UTK KUAHNYA

8. Pukul telur, gula & susu cair dlm satu bekas.

9. Masukkan ke dalam periuk. Dgn api perlahan kacau bhn2 td jgn berhenti.

10. Masukkan daun pandan @ pandan paste ke dalamnya.

11. Bila dah agak pekat, angkat & sejukkan.

12. Untuk makan potong @ sendukkan sedikit puding, kemudian tuangkan kuah ke atasnya.

korean song - shinee

video
video

Thursday, March 3, 2011

Nak tau???

Tau ape pandangan ain??Ehmmm...

Kadang2 tpikir jgk ain yg org ceria nie sbnarnye hnya topeng je..sbnarnye sifat sbnar die tsembunyi dsebalik wjah die...Org kate dlm hti ad taman tp kt luar mulut mcm konkrit dalam mbidas..
kerasnye mulut die smpi org lain pn xdpt nk bangkang,smpi org lain terase pn xprsan...

Tp hakikatnye die pn same je,xdpt terime tguran dri org lain..lmbutnye hti die smpi xdpt trime ap yg org cube smpaikn...kdang2 ble dpikirkn sikapnye xsesuai ngan hti die..

Mesti rmi org sangka sikap ceria nie msti org nie jnis happy go lucky,jenis yg bole trime semua kate2 or pndek kte idup mmg sempoi hbs,hti keras mcm batu xkn tsentuh ckit pn ngan gurauan kasar or bkn jnis jiwang kn...

Tp sebenarnye org mcm nie la hti die manja sgt2..cepat trase,emo apatah lg...kdang2 tue bla dpikirkn balik, baik la jd org yg biasa je khidupan die xde la ceria sgt tp xmanja n most important is die xbuat org terase ati...biar la xpndai sgt nk bgurau tp atleast die xsakiti org lain..org mcm nie sbenarnye hti die lbh kuat.kalu terime kritikan just senyum je balasan die..cukup membuatkn org yg mgkritik tue tdiam....
Hebatkan...

Ain pnah jmpe org yg bila bkata2 xprnah nk tgk kanan kiri smpi dh buat org trase ati pn xprasan..bgnye biar la org memahami die,die mmg jnis mcm tue tp tidakkah die cube nk memahami org lain???

Tp bila org tue balas blik kata2 die dgn cara yg same terus die terase ati...mula mbenci org tue...adil ke macam tue??

Tak salah nk bgurau or nk mnasihat or whatever la nk buat but atleast pkir dulu kata2 kite nnt tue akn bg impak kt kte x?? Sebaiknye fahami dulu org lain then bru la org akn fahami kte...

Kadang2 hanya dengan mengambil sikap bdiam diri telah bjaya menyelesaikan mslh..Selebihnye btawakal la padaNya yang Berkuasa....InsyaAllah dengan bantuanNya tiada yg xdpt dselesaikan...

Wednesday, March 2, 2011

Mutiara Kata




Assalamualaikum...

Hiasilah kehidupan ini dengan gurau senda kerana ia melambangkan kehidupan yang harmoni.( harmoni kan bagus..)

Jangan jadikan diri korang ibarat sekumpulan tisu-tisu kerana tugasnya adalah untuk mengesat benda -benda yang kotor..

"buah akal ialah ilmu pengetahuan,buah jiwa adalah iman dan buah fizikal ialah kemajuan"

"Ketahui la korang cinta kepada bunga nie akan layu,cinta kepada manusia akan berpisah dan cinta kepada ALLAH s.w.t jek yg akan abadi"

Wanita itu sendiri adalah rahsia

Nafsu kate wanita nie cantik atas dasar rupa, akal pulak kate wanita cantik nie atas dasar ilmu dan kepandaiannya, dan hati pulak akan kate wanita cantik atas dasar akhlaknya.

Korang jgk msti kena tahu sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai perfume yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Korang tahu x orang yang bahagia tue akan selalu sediakan waktu utk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, dieorg jgk akan sediakn waktu ketawa kerana ketawa itu muziknya jiwa(tp ketawa pn ade batasnye tau), ade jgk sediakn waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, sediakn waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, sediakn waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu(aweks muda..) dan sediakn waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hati...

SAHABAT YANG BAIK ADALAH ORANG YANG BERCAKAP BENAR, DAN BUKANNYA HANYA MEMBENARKAN KATA-KATA...