Tuesday, March 22, 2011

Aku berDOSA tapi aku berJAYA


Assalamualaikum....
Ha entry ain kali nie btajuk aku berdosa tapi aku berjaya...ha macam mane tue???pelik bukan???
Meh cnie ain terangkan...
Kita tahu kn bahawa ilmu itu cahaya,dan xkn msuk lam mana2 hti yg gelap..Tetapi kita lihat kwn kita yg bjudi,mnum arak bole plk bjaya kn sdangkn kta nie msih tkial2 walaupn dh bnyk kali b'usaha...pelik x??Kita jgk tahu siapa yg bbuat baik akan dpermudahkn oleh Allah jln khidupannya ttpi kita tgk kwn kita yg xsolat still bole bjaya,bisnes lancar je tp kita pny bnyk cbran dan dugaan..ISLAM agama yg benar tp kita sering lihat org2 yg bkan islam lbh bjaya dan org2 islam ttindas dlm khidupan smpit lg derita..
Ain ttanya sndri "knapa mcm tue?skang nie yg manakah bnar??????

Ha biar ain jwb sndri n tnyakan pda korang soalan yg prnah dtnya oleh seseorg pda ain..
Adakah korang tahu apa itu istidraj??
Istidraj tue kalimah yg mnunjukkan sseorg itu sring dlimpahkn rzeki n kjayaan yg mlimpah ruah dlm khidupan ttpi sbnarnye die bkn hmba Allah yg taat,malah bole dketegorikn lam golongan yg pembuat maksiat yg tegar..ain p'mudahkn lg ye, dmana Allah mberikan kjayaan,harta kkayaan,rzeki yg mlimpah ruah pada hambanya utk mnjadi lbh jauh dariNya a.k.a xbsyukur la..
contoh yg bole ain bg,korang ingat x manusia yg bnama Qorun..ha apbila Allah mberikn kkayaan yg mlimpah ruah pada dia dan pada masa tue Nabi Musa a.s mngingatkn padanya tntng semua kekayaannya itu datang dari Allah tpi di mjawab "tidak,semua ini hasil dari ilmuku"dgn megahnye die ckp mcm tue...so korang tahu ape jd pada manusia yg xbsyukur tue?? Allah tenggelamkannya bsama ngan hartanya ke dalam perut bumi..Ada lam Quran citer nie..
Ha nk ke kita jd mcm tue???smstinya xnk kn..
Sbb tue ain nk korang bpikir bsama2 ngan ain,apakah yg akn timbul di dalam hati kita ini apabila kita ini jnis yg mnzalimi dosa2,mlakukan mksiat dan kmudiannya kita bjaya dlm peperiksaan or pniagaan..Apakah yg akn tmbul lam hti n jiwa korang??
Ain yakin 99% akan rsa mcm nie,"tgk aku xsolat pn bjaya..siapa kata solat tue bawa kjayaan?ha thu la korang bahawa itu la die ISTIDRAJ..
So sama2 la kita bringat sling mperingati bahawa jgn gusar jika kita xbjaya,kita bole cuba lg kn..Hubungan keimanan kita dgn Allah itulah yg ptama perlu kita perhatikan....Jika kita bjaya mbina hbungan keimana yg baik insyaAllah,datang la badai apa sekalipn kita mampu melaluinya..
Sebenarnye Allah mnguji hamba2Nya yg beriman..seperti firma Allah "apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?.."
So sebenarnye,bila kita digegarkn dgn mslah,hendaklah kita bsyukur coz itu tandanya Allah masih lagi dekat ngan kita..Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita..
Mustahil kita nak senang d dunia tp mrana di akhirat kn so msih mahukn istidraj ke??msti xnk kn..Tenang ke skarang??kita wjib rse x tenang jika kita ada mbuat dosa..sbb tue la muhasabah dri itu pnting...
p/s : hati2 ngan lafaz nie " aku bdosa tp ak bjaya" atau sama mkna dgnnye..
Jom kita sme2 muhasabahkn dri semula..

4 comments:

cintailmu89 said...

alhamdulillah..ilmu baru..terima kasih..

aien_nad said...

Thanks...yg baik smue dtg dri Allah..yg xelok dtg dri klemhan ain sndri..ain cbe bkongsi ap yg ain dpt...

Anonymous said...

satu ilmu yg bru buat wan tq....
wanharap dpt byk info lg k.
cayok2............

aien_nad said...

hehehe..thanks wan...insyaAllah kalu ain dpt info yg baik utk kita semua tidak akn ain nyorokkan dari korang semua...bahkan akn same2 bkongsi..biar kita dpt sama rata...